از 1.5 میلیون جمعیت دروزی های دنیا حدود نصف در سوریه زندگی می کنند.

دروزی ها در مناطق مختلف سوریه پراکنده شده اند، اکثریت جامعه دروزیان در استان سویدا و بخش هایی از درعا و قنیطره حضور دارند،بخشی از آنها هم در نواحی مانند شمال ادلب زندگی می کنند که جمعیتشان کمتره.

بعد از شروع جنگ داخلی سوریه دروزی های سویدا به دلیل غالب بودن جمعیتشان در استان سویدا بلوک امنی برای خودشون تشکیل دادن.دروزی ها مانند بقیه اقلیت ها گرایش به سمت دولت و ارتش سوریه دارند. یکی از دلایل این گرایش،پیروی از رهبر فقید دروزی های اون منطقه سلطان باشا الاطرش عضو بلند پایه و ملی گرای حزب بعث اشتراکی هست.

دروزی های سوریه سه شیخ بلند پایه دارن به نام مشایخ عقل که عبارتند از: شیخ یوسف جربوع، شیخ حکمت الهجری و شیخ حمود الحناوی..

هر سه نفر در برهه های مختلف زمانی حمایت قاطع خودشون از دولت سوریه رو اعلام کردن.(عکسهای پایین در کنار بشار اسد)

اما اندکی از دروزیها هم هستند که ظاهرا بی طرفی اختیار کرده اما کاملا با اردوی مخالفین سوری در ارتباطند.

رهبری این گروه که هوادار ولید جنبلاط رهبر سوسیالیست ترقی خواه دروزی های لبنان نیز هستند بر عهده شیخ وحید بلعوس هست.

بلعوس تا قبل از بحران سوریه اسم و رسمی نداشت اما پس از آن در چند مورد علم مخالفت با دولت مرکزی برداشت. از جمله مخالفت با سربازی اجباری جوانان دروزی.

اخیرا 90 نفر از هواداران بلعوس از مقر رادار ارتش در شرق سویدا گریخته و از خدمت در ارتش استنکاف کردند.

جالب اینجاست در سال 2013 هم در روستای دروزی نشین حضر در منطقه ای که معروف به حمایت قاطع از دولت سوریه اند،در واکنش به نگرانی برخی دروزیان نسبت به درگیری با ارتش گروهی با نام "کتیبه احرار حضر" تشکیل و به ارتش آزاد پیوست.اما پس از مدتی این گروه از سوی بقیه طرد و به تدریج محو شد.

***

آقای بهمن هدایتی مدیر مسئول محترم سایت پارسینه لینکی از سایتشون رو در مورد عقاید دروزی ها قرار دادن :

http://www.parsine.com/fa/news/244541